Varför skriva?

Det kan vara lite ironiskt att kalla bloggen “josef skriver” när jag inte skrivit på ett tag. Jag var väldigt inspirerad att komma igång att skriva mer själv när jag tänkte mig en tid efter disputationen, men tiden har gått och det var lite svårare än jag tänkt att ladda om, och få möjlighet att skriva.

Jag har ofta tänkt att jag behöver skriva för att hålla mig levande. Med det menar jag att när jag skriver händer något i mig, att tänkandet tar form och kan ta steg framåt. Min favorittänkare sen ett tag tillbaka, Hannah Arendt, uttrycker det snarare som att hon skrev för att förstå. Hon var driven att skriva för att det redde ut världen för henne, det kanske inte gjorde livet mindre mystisk, mindre komplex eller förutsägbart. Skrivandet kanske snarast fäster en punkt i tankeströmmen, en referens som blir lite mer konstant.

Samtidigt kan jag inte låta bli att ta andra perspektivet också, och jag kommer att tänka på ett favoritcitat som jag också bär med mig:

For thought is a bird of space, that in a cage of words may indeed unfold its wings but cannot fly ― Kahlil Gibran

Kanske ska inte allt skrivas, och allt passar heller inte i bloggform. Men det är mycket som rör sig i min tankeström, jag bearbetar ett fortfarande relativt nytt föräldrarskap, ett nytt jobb som folkhögksolelärare, “post-academic life” och det händer mycket i världen som behöver tänkas igenom, och kanske också behöver få lite mer konstanta referenspunkter i min tankeström. Så jag hoppas att bloggandet blir lite mer regelbundet framöver.

Leave a Reply

